آشنايي با فرهنگ روم/ سري اول
فرهنگ رومي باستان
نقاشي ديواري پمپئي روم باستان يك جامعه جهان وطني بود كه برخي از صفات مردمي را كه تسخير كرده بود جذب كرد - به ويژه اتروسك ها ، يوناني ها و مصري ها. در سالهاي اوليه دوره روم يونانيان حضور پررنگي در فرهنگ و آموزش رومي داشتند و دانشمندان و هنرهاي يوناني در سراسر امپراطوري شكوفا شدند.
رومي ها مجذوب جانوران وحشي ، معابد و آيين هاي مذهبي عرفاني مصر بودند. اين آيين ها به ويژه با آيين هاي پنهاني و وعده هاي نجات خود جذب آييني مي شدند كه ايسيس ، الهه مصري باروري را پرستش مي كرد.
هنر و فرهنگ با طبقات بالا مرتبط بود. نخبگان كساني بودند كه پول داشتند تا از هنر حمايت كنند و به مجسمه ها و صنعتگران براي تزئين خانه هايشان پول پرداخت كنند.
دكتر پيتر هدر براي بي بي سي نوشت: "شناختن دو بعد جداگانه از" رومي بودن "-" رومي "به معناي دولت مركزي و" رومي "از نظر الگوي مشخصه زندگي حاكم بر آن مهم است. مرز ها. الگوهاي مشخصه زندگي محلي رومي ها در واقع ارتباط تنگاتنگي با وجود دولت مركزي روم و به عنوان ماهيت دولت داشتند. نخبگان رومي خواندن و نوشتن زبان لاتين كلاسيك را در سطوح بسيار پيشرفته از طريق آموزش خصوصي طولاني و گران قيمت آموختند ، زيرا اين افراد در بوروكراسي گسترده روم صلاحيت شغلي را كسب مي كردند. "[منبع: دكتر پيتر هدر ، بي بي سي ، 17 فوريه 2011]
فرهنگ رومي در برابر يونان
رومي ها علي رغم موفقيت هاي بزرگي كه در نقاشي ، مجسمه سازي ، موزاييك سازي ، شعر ، نثر و نمايش داشتند ، در مقايسه با يونانيان هميشه نوعي عقده حقارت در هنر داشتند. رومي ها همچنين نان و سيرك هايي را براي آرام كردن مردم ديدند.
يونانيان را ايده آليست ، تخيلي و معنوي توصيف كرده اند در حالي كه روميان به دليل نزديكي بيش از حد با جهاني كه در مقابل خود مي ديدند ، ناچيز بودند. يوناني ها بازي هاي المپيك و آثار هنري بزرگي را توليد كردند در حالي كه رومي ها مسابقات گلادياتور را طراحي مي كردند و هنر يونان را كپي مي كردند. در كتاب Ode on a Grecian Urn ، جان كيتس نوشت: "زيبايي حقيقت است ، زيبايي حقيقت" اين همه چيز است / شما بر روي زمين مي دانيد و همه آنچه بايد بدانيد.
هنر را از يونان و روم باستان اغلب هنر كلاسيك مي نامند. اين اشاره به اين واقعيت است كه اين هنر نه تنها زيبا و با كيفيت بوده بلكه از دوران طلايي در گذشته به وجود آمده و امروز به ما منتقل شده است. هنر يونان هنر رومي را تحت تأثير قرار داد و هر دو الهام بخش دوره رنسانس بودند
فرقه رمز و راز يوناني نزد Greels محبوب بود
در كتاب Aeneid Virgil ، يك رومي نوشت:
يوناني ها مجسمه هاي برنز را بسيار واقعي شكل مي دهند
آنها به نظر مي رسد نفس مي كشند.
و سنگ مرمر سرد را تقريباً كار كنيد
زنده مي شود
يونانيان سخنان بزرگي مي سرايند.
و اندازه گيري كنيد
آسمانها به خوبي مي توانند پيش بيني كنند
طلوع ستارگان.
اما شما ، رومي ها ، خود را به ياد داشته باشيد
هنرهاي بزرگ؛
براي اداره مردم با اقتدار.
براي برقراري صلح تحت حاكميت قانون.
براي تسخير توانا ، و نشان دادن آنها
پس از تسخير آنها ، رحمت كنيد.
تأثيرات خارجي بر روم
هنگامي كه ما به فتوحات روم فكر مي كنيم ، معمولاً به ارتشهايي كه او شكست داد و سرزمينهايي كه تحت سلطه آنها بود ، فكر مي كنيم. اما اين تنها فتوحاتي نبود كه وي انجام داد. او نه تنها سرزمين هاي خارجي ، بلكه ايده هاي خارجي را نيز به خود اختصاص داد. در حالي كه او معابد خارجي را غارت مي كرد ، ايده هاي جديدي از دين و هنر به دست مي آورد. افراد تحصيل كرده و متمدني كه او در جنگ اسير آنها مي كرد و آنها را برده مي ساخت ، اغلب معلم فرزندان و نويسندگان كتاب هاي او شدند. از اين طريق كه اين رم تحت تأثير عقايد خارجي قرار گرفت. [منبع: "رئوس مطالب تاريخ روم" توسط ويليام سي موري ، دكتراي دي سي ، دي سي نيويورك ، شركت كتاب آمريكايي (1901) ، forumromanum.org ~ ]
ميترائيسم ريشه دار ايران در امپراتوري روم رواج داشت
هنگامي كه رم با افراد ديگر تماس گرفت ، مي توانيم ببينيم كه چگونه دين وي تحت تأثير تأثيرات خارجي قرار گرفته است. پرستش خانواده تقريباً به همان شكل باقي ماند. اما مذهب دولت بطور قابل توجهي تغيير كرد. از نظر هنري ، چون رومي ها مردمي عملي بودند ، هنر اوليه آنها در ساختمانهايشان نشان داده مي شد. آنها از اتروسك ها استفاده از طاق و ساختن سازه هاي مستحكم و عظيم را آموخته اند. اما خصوصيات تصفيه شده هنري كه از يونانيان بدست آوردند.
براي ما دشوار است كه يك ملت جنگجو را ملتي از افراد تصفيه شده بدانيم. وحشيگري هاي جنگ با هنرهاي زيباي زندگي ناسازگار به نظر مي رسد. اما وقتي رومي ها از جنگ هاي خود ثروت به دست آوردند ، بر پالايش همسايگان با فرهنگ تر خود تأثير گذاشتند. برخي از مردان ، مانند Scipio Africanus ، با استقبال از ايده ها و آداب و رسوم يوناني نگاه مي كردند. اما ديگران ، مانند كاتو سانسورگر ، به شدت مخالف آن بودند. وقتي رومي ها سادگي زمان هاي گذشته را از دست دادند ، به تجملات روي آوردند و عاشق شكوه و نمايش بودند. آنها ميزهاي خود را با خدمات غني از بشقاب بارگذاري كردند. آنها زمين و دريا را به خاطر غذاهاي خوشمزه و لذت بخش براي لذت بردن از كام خود. فرهنگ رومي اغلب مصنوعي بود تا واقعي. بقاي روح وحشيانه رومي ها در ميان پالايش و تصفيه اعتقادي آنها در سرگرمي هاي آنها خصوصاً نمايش هاي گلادياتوري ديده مي شود كه در آن مردان مجبور شدند با حيوانات وحشي و با يكديگر براي سرگرمي مردم مبارزه كنند.
دكتر نيل فاكنر براي بي بي سي نوشت: «البته گاهي اوقات اين افراد خارجي بودند كه دام زندگي رومي ها را به استان ها وارد مي كردند. اين امر به ويژه در مناطق مرزي اشغال شده توسط ارتش بيشتر صدق مي كرد. به عنوان مثال ، در شمال انگليس ، شهرها يا ويلا هاي كمي وجود داشت. اما قلعه هاي زيادي به ويژه در امتداد ديوار ديوار هادريان وجود داشت و اينجاست كه مي بينيم اقامتگاه هاي غني ، حمام هاي لوكس و اجتماعات صنعتگران و بازرگانان با كالاهاي روميزه شده براي بازار نظامي معامله مي كنند. "حتي در اينجا ، به دليل اينكه استخدام ارتش به طور فزاينده اي محلي بود ، اغلب مورد رومي شدن انگليسي ها بود. [منبع: دكتر نيل فاكنر ، بي بي سي ، 17 فوريه 2011 | :: |]
"سربازان خارجي مستقر شدند و با زنان محلي خانواده داشتند. پسران بزرگتر به دنبال پدران خود به ارتش رفتند. هنگ محلي بيشتر "انگليسي" شد. استخدام هاي جديد بيشتر "رومي" شدند. ما شاهد شواهدي در تنوع فوق العاده فرقه هايي هستيم كه توسط كتيبه هاي مذهبي در مرز نشان داده شده اند. در كنار خدايان سنتي رومي مانند مشتري ، مريخ و روح امپراطور ، خدايان محلي سلتي مانند Belatucadrus ، Cocidius و Coventina و خدايان خارجي از استانهاي ديگر مانند Thincsus ژرمني ، Isis مصر و ميترا هاي ايراني وجود دارد. از طرف ديگر ، در آن سوي مرزها ، در مناطق قلبي امپراتوري كه سياستمداران غيرنظامي به جاي افسران ارتش مسئوليت آن را بر عهده داشتند ، اشراف بومي از همان ابتدا روند رومي شدن را پيش برده بودند. "| :: |
تأثيرات يونان بر روم
قدرتمندترين اين تأثيرات خارجي يونان بود. ممكن است بگوييم وقتي يونان توسط روم فتح شد ، رم توسط يونان متمدن شد. اين تأثيرات خارجي در انديشه هاي جديد او درباره دين و فلسفه ، در ادبيات ، هنر و آداب و رسوم او ديده مي شد. [منبع: "رئوس مطالب تاريخ روم" توسط ويليام سي موري ، دكتراي دي سي ، دي سي نيويورك ، شركت كتاب آمريكايي (1901) ، forumromanum.org ~ ]
گفته مي شود كه كل المپ يونان به ايتاليا وارد شد. رومي ها ايده ها و داستان هاي يوناني را در مورد خدايان پذيرفتند. و پرستش آنها نمايشي تر و استادانه تر شد. حتي برخي از آئين هاي خرافي و خارق العاده آسيا به رم راه يافتند. اين تغييرات باعث بهبود دين نشد. برعكس ، آنها آن را فاسدتر كردند. آيين روم با جذب انديشه هاي مختلف افراد ديگر ، به صورت جهاني و تركيبي از بت پرستي درآمد. يكي از ويژگيهاي بازخريدگر آيين روم ، پرستش خصلتهاي متعالي ، مانند شرافت و فضيلت بود. به عنوان مثال ، در كنار معبد تا جونو ، معابد نيز براي وفاداري و اميد ساخته شده اند.
برچسب: ،