فرهنگ و آداب و رسوم كشور تايلند | بخش پنجم
تشييع جنازه
به طور سنتي ، مراسم خاكسپاري حداقل يك هفته طول مي كشد. گريه در هنگام تشييع جنازه دلسرد مي شود ، تا روح مرحوم را نگران نكنيد. بسياري از فعاليتهاي پيرامون مراسم تشييع جنازه براي احترام به مرحوم انجام شده است. نسخه هايي از كتاب مقدس بودايي ممكن است به نام آن مرحوم چاپ و توزيع شود و هدايا معمولاً به يك معبد محلي اهدا مي شود. از راهبان دعوت مي شود تا دعاهايي را بخوانند كه هدف آنها تأمين لياقت آن مرحوم و همچنين محافظت در برابر احتمال بازگشت خويشاوند مرده به عنوان روحيه سو است. تصويري از مرحوم از بهترين روزهاي او اغلب در كنار تابوت نمايش داده مي شود. غالباً ، يك نخ به جسد يا تابوتي متصل مي شود كه در هنگام تلاوت توسط راهبان خواننده نگه داشته مي شود. اين رشته براي انتقال شايستگي تلاوت راهبان به آن مرحوم در نظر گرفته شده است. جسد سوزانده مي شود ، و كوزه با خاكستر معمولاً در چدي در معبد محلي نگهداري مي شود.
اقليت هاي چيني تايلندي و اقليت مسلمان تايلند متوفي خود را مطابق با تشريفات جوامع مربوطه خود به خاك سپردند.
مراسم ترحيم فقط به انسان محدود نمي شود. مراسم تشييع جنازه حيوانات خانگي ، گاهي اوقات مجلل ، به ويژه در بانكوك غير معمول نيست. يك شركت متخصص در مراسم خاكسپاري حيوانات خانگي ماهانه حداكثر 400 حيوان را سوزانده است. مالك مي گويد كه ، "بانكوك شهري فوق العاده مذهبي است ... اين اعتقادات به تمام قسمتهاي زندگي گسترش مي يابد. بيشتر مشتريان ما متوجه مي شوند كه حيوانات خانگي آنها نمي توانند به تنهايي لياقت خود را در اين زندگي كسب كنند ، بنابراين اين به تشييع جنازه يك انتخاب واضح است. "
سرود ملي و احترام به پرچم و پادشاههر روز دو بار ، ساعت 08:00 و دوباره ساعت 18:00 ، سرود ملي توسط همه رسانه هاي تايلند پخش مي شود. تايلندي ها كاري را كه انجام مي دهند متوقف مي كنند و براي اداي احترام به پرچم در هنگام سرود ، توجه مي كنند. دانش آموزان در مدرسه هر روز ساعت 08:00 در مقابل پرچم برافراشته ايستاده و سرود ملي را مي خوانند. اين رويه از سال 1935 آغاز شد كه مقررات مربوط به بالا و پايين آمدن رنگها در روزنامه سلطنتي منتشر شد. قانون پرچم سال 1979 مقرر كرد كه كساني كه با سكوت در هنگام سرود اين عادت را رعايت نمي كنند ، به مجازات حداكثر 2000 بات و بيش از يك سال زندان محكوم مي شوند.
در يك عمل مرتبط ، قبل از فيلم ها ، كنسرت ها و رويدادهاي ورزشي ، سرود سلطنتي پادشاه تايلند پخش مي شود. انتظار مي رود همه بايستند.
شناختن مكان خودپاريتا وانگكيات ، ستون نويس بانكوك پست معتقد است كه از تايلندي ها انتظار مي رود "جايگاه خود را در جامعه بشناسند و مطيع باشند." يك نتيجه اين است كه با افرادي كه از رده هاي پايين نظم اجتماعي هستند ، اغلب به طرز نفي كننده اي رفتار مي شود. از نظر وي با افراد از طبقات مختلف اجتماعي هرگز يكسان رفتار نمي شود. همانطور كه مردم مي ترسند در مورد حقوق خود يا ديگران صحبت كنند ، تسليم و احترام به اقتدار رفتار را "مطابقت كامل براي يك رژيم استبدادي" مي كند. افرادي كه براي اعتقادات خود ايستادگي مي كنند و وضع موجود را به چالش مي كشند به عنوان افرادي كه جايگاه مناسب خود را در جامعه نمي دانند مورد تحقير قرار مي گيرند. فرهنگ تايلند تأكيد زيادي بر سلسله مراتب و شناخت جايگاه شخص در آن دارد.
Wasant Techawongtham ، نويسنده و ويراستار ، به دنبال توضيح نادرست اقدامات دولتي ، مشاهده كرد كه ، "همانطور كه همه در تايلند مي دانند ، ما يك جامعه مطابقت هستيم. ما مطابق سنت ، اقتدار ، قدرت ، ثروت هستيم. فضاي كمي براي مردم وجود دارد كه بيرون از چارچوب فكر كنيد يا تصور كنيد كه غيرممكن است. و چه فرصت كمي براي غيرنظاميان وجود دارد ، آن پنجره براي كارگران دولت براي هميشه بسته است.
توالت هاي تايلندي"دوش بيدت" در توالت هاي تايلند رايج است ، و اين موضوع با هياهوي نمايندگان پارلمان نشان داده مي شود كه ساختمان جديد پارلمان مجهز به "اسلحه ساختگي" نيست.هنرهاهنرهاي سنتيهنرهاي تجسمي تايلند به طور سنتي فقط بودايي بود. تصاوير بوداي تايلند از دوره هاي مختلف داراي تعدادي سبك متمايز است. هنر و معماري معبد تايلند تركيبي منحصر به فرد از عناصر مشتق شده از معماري هاي سيامي باستان را تشكيل مي دهد. هنر معاصر تايلند اغلب عناصر سنتي تايلندي را با تكنيك هاي مدرن تركيب مي كند.
ادبيات در تايلند به شدت تحت تأثير فرهنگ هندو هند است. برجسته ترين آثار ادبيات تايلند نسخه اي از رامايانا است ، حماسه اي مذهبي هندو ، بنام راماكين ، كه بخشي از آن توسط پادشاهان راما اول و راما دوم سروده شده و شعر سانتورن پو.
نقاشي هاي سنتي تايلندي سوژه ها را در دو بعد و بدون چشم انداز نشان مي داد. اندازه هر عنصر در تصوير درجه اهميت آن را منعكس مي كند. تكنيك اصلي تركيب ، روش تقسيم مناطق است: عناصر اصلي توسط ترانسفورماتورهاي فضايي از يكديگر جدا مي شوند. اين زمينه مياني را حذف كرد ، كه در غير اين صورت به معناي چشم انداز است. چشم انداز فقط در نتيجه نفوذ غرب در اواسط قرن نوزدهم مطرح شد. هنرمند راهب Khrua In Khong به عنوان اولين هنرمندي شناخته مي شود كه چشم انداز خطي را به هنر سنتي تايلند معرفي مي كند.
برچسب: ،