فرهنگ و آداب و رسوم كشور ليتواني | بخش پنجم
طبقه بندي اجتماعيكلاسها و كاست ها سيستم كاست كاملاً مشخصي در ليتواني وجود ندارد. جامعه در درجه اول طبقه متوسط است و بين درآمد و ثروتمندان و افراد بسيار فقير فاصله زيادي وجود دارد. حقوق پايين ، نرخ بالاي بيكاري و سيستم ضعيف تأمين اجتماعي تأمين نيازهاي اساسي بازنشستگان را با مشكل روبرو مي كند.
نمادهاي طبقه بندي اجتماعي. داشتن يك خانه شخصي يا اتومبيل جديد نمادي از ثروت است ، اما يك سيستم سنتي طبقه بندي اجتماعي در ليتواني وجود ندارد.
زندگي سياسيدولت. ليتواني يك دموكراسي پارلماني است ، با قانون اساسي كه در سال 1992 تصويب شد. پارلمان ، يا سيماس ، يك مجلسي با 141 كرسي است و بالاترين نهاد قانونگذاري است. هفتاد و يك عضو مستقيماً با راي مردم و هفتاد نفر با نمايندگي متناسب از مناطق يك كرسي ، به دوره هاي چهار ساله انتخاب مي شوند.
رئيس دولت رئيس جمهور است كه با رأي گيري جهاني ، برابر و مستقيم براي يك دوره پنج ساله انتخاب مي شود. رئيس جمهور مسئول تصويب و انتشار قوانيني است كه توسط سيما تصويب شده و نخست وزير را با تصويب سيما منصوب و بركنار مي كند. وزرا توسط رئيس جمهور با پيشنهاد نخست وزير منصوب مي شوند.
دولت به طور فعال با سازمان هاي بين المللي ، از جمله سازمان ملل و سازمان تجارت جهاني و عضويت مداوم آن در اتحاديه اروپا و سازمان پيمان آتلانتيك شمالي درگير است.
مقامات رهبري و سياسي. سيستم سياسي شامل يك دولت مركزي و چهل و چهار منطقه با يازده شهرداري است. افكار عمومي نسبت به مقامات سياسي و كارايي و اعتبار آنها متفاوت است و فساد در برخي از ارگان هاي دولتي يك مشكل است.
احزاب مهم سياسي عبارتند از: حزب محافظه كار اتحاديه ميهن ، حزب دموكرات مسيحي ، حزب اتحاديه جديد ، حزب مركز ، حزب سوسيال دموكرات ، حزب ليبرال ، حزب كار دموكرات و حزب زنان ليتواني. همه احزاب بزرگ ادغام در اتحاديه اروپا و ناتو را تقويت مي كنند. قانون اساسي "ضمانت هايي را براي فعاليت احزاب سياسي و سازمان هاي سياسي" ارائه مي دهد و اختياراتي را مي گويد كه پرسنل دولتي ، قضات ، دادستان ها و بازپرس ها نمي توانند اعضاي فعال احزاب سياسي باشند.
مشكلات و كنترل اجتماعي. شاخه قضايي دولت شامل دادگاه قانون اساسي و دادگاه عالي ، بعلاوه دادگاههاي منطقه اي و محلي است كه قضات آنها بطور مستقيم يا غيرمستقيم از طرف سيماس منصوب مي شوند. شايع ترين جرايم ، سرقت ، خشونت خانگي و عمومي و فساد است.
افكار عمومي كنترل اجتماعي غالباً نشان دهنده عدم رضايت از سيستم است. رشوه خواري كه از زمان اتحاد جماهير شوروي وجود داشته و ممكن است ناشي از حقوق پايين كارمندان عمومي باشد ، در ميان افسران پليس گسترده است. برخي از مردم استدلال مي كنند كه "گرفتن قانون به دست خود شخص" امري است
يك كارگر راه آهن ليتواني استراحت مي كند. فعاليت تجاري در ليتواني عمدتا توسط منطقه جغرافيايي تعيين مي شود.يك كارگر راه آهن ليتواني استراحت مي كند. فعاليت تجاري در ليتواني عمدتا توسط منطقه جغرافيايي تعيين مي شود.پاسخ طبيعي و كاهش فاصله بين سطح حقوق بخش دولتي و ارزش سهم بخش دولتي در اقتصاد ملي.فعاليت نظامي ارتش از نيروهاي زميني ، نيروهاي دفاع هوايي و هوايي ، نيروي دريايي ، نيروهاي امنيتي (نيروهاي داخلي و مرزبانان) و يك گارد ملي تشكيل شده است. كليه شهروندان ذكور بالاي هجده سال مكلف به گذراندن يك سال خدمت سربازي اجباري هستند ، مگر اينكه به دلايل علمي يا شغلي معاف شوند. خدمات جايگزين در دسترس است.
برنامه هاي رفاه اجتماعي و تغييربرنامه هاي رفاه اجتماعي و تغيير در تمام سطوح جامعه وجود دارد ، از جمله چندين باشگاه ملي جوانان و گروه هاي حمايت از همسالان ، و همچنين جوامع بهبودي مشروبات الكلي و اعضاي گروه هاي حاشيه اي. گروه هاي محلي و ملي حفاظت از محيط زيست و مشاركت در پروژه هاي بين المللي شروع به كاهش آلودگي در درياي بالتيك و به طور كلي منطقه كرده اند.
مشاركت سازمان هاي دولتي و غير دولتي عامل اصلي موفقيت اين برنامه ها است. در حالي كه بسياري از برنامه هاي اجتماعي در مراحل ابتدايي قرار دارند ، زيرا تنها سازمانهاي علمي مي توانند به طور مشروع به موضوعات "بحث برانگيز" در دوران اتحاد جماهير شوروي بپردازند ، افزايش علاقه به مدارس و جامعه اهداكنندگان بين المللي به پيشرفت اجتماعي كمك كرده است.
سازمان هاي غير دولتي و ساير انجمن هاچندين هزار سازمان و انجمن وجود دارد كه طبق قانون به چهار نوع مجزا تقسيم مي شوند: سازمان هاي اجتماعي ، انجمن ها ، صندوق هاي خيريه و حمايت مالي و نهادهاي عمومي. مقررات مربوط به ايجاد و دستورالعمل هاي مربوط به سازمان هاي مختلف گيج كننده است.
برچسب: ،